Moderne sportmotoren hebben vaak grote gasklephuizen die veel lucht doorlaten voor maximale ademhaling, de sleutel tot veel vermogen. Maar als die grote gaskleppen plotseling helemaal open worden gedraaid, dan kan het vermogen erg abrupt toenemen, wat de motor moeilijk beheersbaar maakt. Dubbele gaskleppen zijn ontwikkeld om deze gasrespons vloeiender te maken zonder vermogen op te offeren. Bij injectiemotoren zijn er geen gasschuiven meer zoals bij carburateurs, er is alleen nog maar een gasklep. Bij dubbele gaskleppen zijn er twee sets gaskleppen per inlaatkanaal: de hoofdgaskleppen die via gaskabels rechtstreeks door de rijder worden bediend, en de secundaire gaskleppen die wordt geopend en gesloten door de boordcomputer. Die secundaire gaskleppen regelen de luchtstroom precies zo dat er een natuurlijke, lineaire gasrespons ontstaat, zonder abrupt oppakken of inhouden. Door de meer vloeiende luchtstroom in het inlaatkanaal wordt ook het rendement verhoogd en het vermogen verbeterd. Zoals bij de hele motormanagement-filosofie van Kawasaki zijn de dubbele gaskleppen zo ontworpen dat het vermogen zoveel mogelijk de intentie van de rijder volgt, met een natuurlijk gevoel. Dubbele gaskleppen zijn op veel Kawasaki-modellen te vinden.