Kawasaki
Technologie Chassis management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.A

K-ACT ABS

K-ACT (Kawasaki Advanced Co-active braking Technology) ABS is een geavanceerd antiblokkeer-remsysteem waarbij voor- en achterrem aan elkaar worden gekoppeld.

Het K-ACT ABS is specifiek gemaakt voor zware toermotoren van meer dan 300 kilo – en dat dan nog gerekend zonder rijder, passagier en bagage. Als aanvulling op de normale ABS-functie koppelt K-ACT ABS ook voor- en achterrem aan elkaar.
Stel, je knijpt de voorrem in. Om te voorkomen dat de motor voor diep in de veren duikt, activeert de ECU van het ABS (door middel van een hydraulische pomp) de achterrem. Daardoor blijft de motor stabieler, hoeft de voorrem minder hard te remmen, helpt de achterrem mee aan extra voorwieldruk en zal het voorwiel dus ook minder snel blokkeren.
Wanneer je op het achterrempedaal trapt, activeert het systeem ook de voorrem. Daarmee wordt de remkracht verdeeld en zal het achterwiel minder snel blokkeren.
K-ACT kijkt naar de rijsnelheid en de door de rijder uitgeoefende kracht op remhendel en rempedaal, en bepaalt daaruit de optimale hydraulische druk voor elke remklauw. Zo ondersteunt het gekoppelde remsysteem de werking van het ABS voor een zo stabiel mogelijk remmende motor, zelfs bij zware belading.