Nieuwsbrief

De Kawasaki Nieuwsbrief

30 november 2020 Kawasaki; een blik in de toekomst

De laatste jaren zijn vrijwel alle Kawasaki modellen vernieuwd, voor 2021 is nu de gehele line-up Euro 5 gemaakt. Met de recente onthulling van de nieuwe Versys 1000S, de nieuwe ZX-10R, ZX-10RR én de spectaculaire Supernaked Z H2 SE staat er een fantastische en moderne line-up! Daar blijft het niet bij. Het ambitieuze Kawasaki licht nu een tipje van de sluier op met betrekking tot de technologieën van de toekomst.

Het ambitieuze Kawasaki ontwikkelt momenteel een aantal opwindende nieuwe concepten: "Op de EICMA toonden we in 2019 al een elektrische tweewieler. Nu onderzoeken we de mogelijkheden van hybride technologie” voor motoren verteld Mr. Inoue, General Manager van Kawasaki’s Marketing & Sales-afdeling in het Japanse Akashi.
 
Kawasaki heeft veel expertise op het gebied van Gigacel nikkel-metaalhydride-batterijen. Deze worden al succesvol toegepast voor trams en andere voertuigen in het openbaar vervoer. Alhoewel er nog volop wordt gediscussieerd over de beste energiebron voor een hybridevoertuig kan je stellen dat de aanwezige kennis m.b.t. alternatieve aandrijvingen binnen het Kawasaki concern groot is.
 
Voor het nieuwe hybride tweewielconcept combineert de fabriek in Akashi schone verbrandingsmotoren-technologie met het potentieel van een emissievrije elektrische aandrijving. Het concept is bedoeld voor forenzen, die korte tot middellange afstanden afleggen. Men kan op benzine rijden maar ook volledig elektrisch bijvoorbeeld binnen de stad. De aandrijvingen kunnen ook worden gecombineerd voor ultieme power en rijsensatie. Hiermee biedt Kawasaki een antwoord op hedendaagse uitdagingen, zoals de beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de trend, dat veel binnensteden tot zero-emissie-gebieden worden uitgeroepen. De nieuwe hybride tweewieler zit nog in de ontwikkelingsfase maar toont aan hoe veelzijdig de research van Kawasaki op dit gebied al is.
 
Kawasaki kondigde ook ontwikkelingen aan op het gebied van Kunstmatige Intelligentie en optimale interactie tussen rijder en machine. De Kawasaki Rideology-filosofie wordt hierbij naar het hoogste niveau getild. Een proefversie van dit concept wordt in Japan al door een groep Kawasaki-fans getest. Het concept bevat onder andere een stem-geactiveerde helm-interface waarmee de rijder diverse zaken kan controleren. Bijvoorbeeld de resterende inhoud van de brandstoftank, het weer op de bestemming of de voorspelde verkeersdrukte op de geplande route. De focus van Kawasaki ligt volledig op het creëren van "Good Times" voor Kawasaki fans!